Hoe word je baas over je eigen tijd?

David Allen is duidelijk over time management: ‘ You can’t manage time. You can only manage actions.’ Je kunt van 24 uur geen 25 uur maken. Maar je kunt wel het verschil maken in wat je doet. Wij geven je 3 tips waardoor je weer baas wordt over je eigen tijd.

Tip 1: Houd één takenlijst bij. Je hebt een to-do lijst, een takenlijst in Outlook, post-its op je monitor en ook nog taken in je agenda gepland. Hoe weet je dan wat nú echt belangrijk is? Houd één takenlijst bij en zorg ook dat al je taken daarop terechtkomen. Dan weet je altijd precies waar je aan toe bent.

Tip 2: Leg een kladblok op je bureau en schrijf alles op, waar je op wacht. Bestellingen, vragen aan collega’s… als je dat allemaal moet onthouden, ben je zo het overzicht kwijt. Met een complete lijst weet je altijd precies of je nog ergens achteraan moet.

Tip 3: Organiseren hoort ook bij je werk. Een goed idee is om een wekelijks onderhoud in te plannen. Neem elke week een uur de tijd om je agenda door te kijken (zijn er nog losse eindjes?) en je takenlijst op te schonen. Denk eens na over wat je de komende week wilt gaan doen en hoe je dat dan wilt aanpakken. Beseffen waar je precies mee bezig bent, geeft een hoop rust en overzicht.

Nog meer leren? Meld je nu aan voor onze time management training en leer jezelf effectief te wapenen tegen tijdsgebrek.

De boodschap: Vertrouw je brein niet. In ieder geval niet als je dingen wilt onthouden.

Bron: kennisbank.meereffect.nl