Over welke kwaliteiten moet een goede leider beschikken?

Leiderschapsexperts en auteurs Barry Posner en James Kouzes deden dertig jaar lang onderzoek naar leiderschap onder ruim een miljoen deelnemers. Welke dingen bleken consequent terug te komen? Ze schreven een boek over de resultaten van het onderzoek, gebaseerd op deze 10 hoofdpunten:

1. Geloof in jezelf:
de basis van goed leiderschap is het oprechte geloof dat jij een verschil kunt maken en dat je positieve invloed kunt uitoefenen op anderen.

2. Wees geloofwaardig:
je medewerkers moeten ook vertrouwen in jou hebben. Als ze dat niet hebben, dan zullen ze je niet gemakkelijk volgen.

3. Je waarden zijn motiverend:
je medewerkers willen weten wat jouw normen, waarden en principes zijn en of dit strookt met hun eigen normen en waarden.

4. Je hebt een visie:
goede leiders hebben een helder toekomstperspectief en kunnen dit ook duidelijk overbrengen naar hun personeel. Ook voor hen moet je toekomstperspectief en –mogelijkheden zien.

5. Je werkt samen met anderen:
je weet dat je jezelf moet omringen met talentvolle mensen. Het belangrijkste is dat een goede leider zich richt op wat anderen nodig hebben, en niet hijzelf. Zo kan een team excelleren.

6. Vertrouwen moet je verdienen:
de bindende factor van elk team is het onderlinge vertrouwen. Hoe meer vertrouwen je team in jou als leider heeft, hoe meer invloed je kunt uitoefenen. Hoe doe je dat? Je moet eerst hun vertrouwen verdienen.

7. Je neemt uitdagingen aan:
wanneer je doet wat je deed, krijg je wat je had. Op die manier kun je dus nooit groeien, want bij verandering hoort groei. Uitdagingen testen je. Goede leiders pakken die uitdagingen met beide handen aan. Door een flinke uitdaging ontdek je hoe jij over verandering denkt en ermee omgaat.

8. Je hebt een voorbeeldrol:
je breekt geen beloftes en komt je afspraken na. Jij dient als voorbeeld en moet leven naar de principes die je zelf uitdraagt. Vraag geen dingen van anderen die je zelf ook niet zou doen. Daarnaast: geef je fouten toe en leer ervan.

9. Het kan altijd beter:
je moet erin geloven dat je morgen altijd een betere leider kan zijn dan vandaag. Dat vergt tijd en energie, oefening, feedback, coaching, een flinke dosis motivatie en de moed om om hulp te vragen als het nodig is.

10. Je doet waar je van houdt:
als je niet houdt van wat je doet en de mensen waarmee je werkt, dan zal je nooit een goede leider worden. De sterkste leiders worden gemotiveerd door de drang om anderen zo goed mogelijk te helpen en hun liefde voor de medewerkers en klanten.

Een goede manager moet dus beschikken over een breed scala aan kennis en (sociale) vaardigheden. Wilt u meer weten over onze diverse managementtrainingen? Kijk dan zeker even verder op onze website.

Bron: mt.nl